uitwisseling 2018 dinsdag 24 april

dag 5 Tel Aviv en Jaffa

De bus is op tijd vertrokken en vandaag 'doen' we Tel Aviv. We hebben een prima gids aan boord en hij vertelt weer interessante verhalen en anekdotes. Hij deelt met ons een (groot) deel van de geschiedenis van ons gastland. Na vele koningen en andere heersers komt hij uiteindelijk uit bij Fedor Benjamin Herzl. Deze journalist, geboren in Budapest, werd geraakt door de affaire Dreyfuss in Frankrijk. Alfred Dreyfuss, een Joods-Franse officier in het Frans leger, werd beschuldigd van spionage voor Duitsland. Hij werd onterecht veroordeeld en de schrijver Emile Zola speelde een belangrijke rol bij de openbaarmaking van dit schandaal. Herzl kwam tot het inzicht dat een eigen staat voor het Joodse volk wel heel erg belangrijk was. Op jonge leeftijd overleed Herzl, maar zijn visie leefde voort en bracht uiteindelijk Israël tot leven.

In de straten van Tel Aviv bekeken we in Rothschildavenue Declarationhouse, staand bij het monument voor de eerste burgemeester van Tel Aviv, Dizengoff. Dizengoff had met enkele anderen het ontwerp van het stratenplan van Tel Aviv, 'uitgetekend' met schelpen, vertelde de gids. Hij vertelde ook dat Tel Aviv in het rijke bezit is van veel Bauhauspanden, we liepen langs een heel mooi pand en stonden even stil om het te bekijken.

Onze wandeling bracht ons over de kunstenaarsmarkt. Veel kunstenaars stelden hun kunstwerken tentoon in de hoop dat belangstellenden een aankoop zouden doen. Na deze markt gingen we op eigen gelegenheid over de Carmelmarkt.

Na een korte busrit doemde Jaffa op. De gids heeft ons wederom voorzien van de nodige informatie over deze ongeveer 5.000 jaar oude stad. Over de naam Jaffa deelde de gids twee leuke anekdotes. Even later werd een bekende Israëliër ontdekt, staand voor zijn museum-in-wording: Uri Geller. Velen van ons gezelschap lieten zich dit buitenkansje niet ontgaan en gingen met hem op de foto. En nu maar hopen dat al die foto's nog steeds bestaan en niet door een trucje van Geller werden gemanipuleerd tot een verbogen lepel.

Laat ik niet vergeten te vermelden dat zelfs Napoleon Bonaparte Jaffa heeft 'bezocht'. Hij had een ander doel dan wij, maar het geeft wel aan dat Jaffa lang geleden al meetelde. Na een lange wandeling ploften we neer bij Dr. Shakshuka. Niet om een of andere medische reden, maar gewoon om lekker te lunchen. De couscous met soep, Shakshuka, Mafroom, Basboosa, Sho(w)arma en andere lekkernijen werden in hoog tempo verorberd.

De rest van de middag mocht een ieder op eigen gelegenheid Jaffa verkennen. Wij werden door onze privégids getrakteerd op Malabi, een traditioneel Israëlisch puddinkje. Lekker!!

In de file terug naar Kfar Saba en na het eten meteen door naar de finale van het muziekfestival. We troffen op het podium een heel groot (jeugd)orkest aan. Wel 450 muzikanten van diverse orkesten uit Kfar Saba en (verre) omgeving. De uitroep: 'wat een spreker is die man', gold voor alle sprekers op deze avond.

De delegatie uit Delft werd regelmatig in het zonnetje gezet. Maar er was ook muziek en hoe!

Het hoogtepunt van de avond was het optreden van Ilaniet. Deze zangeres, 70 lentes jong, is mateloos populair in Israël. Zij bracht het (Israëlische) publiek tot groot enthousiasme. Aan het eind van de avond besloot het Israëlische volkslied niet alleen dit prachtige festival, maar ook deze dag.