uitwisseling 2018 zaterdag 21 april (shabbath)

dag 2 programma verzorgd door gastgezin en opening muziekfestival

Omdat de gastgezinnen aan deze dag een eigen invulling konden gegeven, staan hieronder de verslagen van 2 van de uitstapjes.

1.
De grootste indruk op de eerste dag kwam door de film over Edmond de Rothschild die we zagen in het naar hem genoemde Rothschildpark in Ramat Hanadiv, aan de zuidkant van het Carmelgebergte. Edmond kwam rond 1880 naar Israël, zag het rotsige bergland aan de kust en zag een toekomst, waarvan niemand zelfs droomde. Hij was rijk en besteedde veel van zijn geld aan het waarmaken van die droom. Nu is het een prachtig gebied vol bomen, wijngaarden en visvijvers. Met als middelpunt het plaatsje Zichron Jaacov, dat in 1882 gesticht werd door 100 Europese Joden uit Roemenië. Edmond nam het werk van de Roemeense Joden over toen zij, door malaria geteisterd, hun werk wilden opgeven. Hij noemde de plaats naar zijn vader Jacob.

Wij gingen die dag naar het prachtige Rothschildpark, aangelegd ter herinnering aan Edmond. Hij is ook begraven in Ramat Hanadiv. Samen met ons gastgezin zwierven we door het park en bekeken de gevarieerde plantengroei. Na het park gingen we naar Zichron Jaacov, waar we in de drukke en grotendeels gerestaureerde hoofdstraat wandelden samen met vele andere bezoekers. Na twee volle restaurants vonden we een tafeltje en lunchten we gezellig buiten.

Daarna nam ons gastgezin ons mee naar het Boutique hotel Elma aan de kust van Zichron. We dronken heel chique koffie en bekeken de kunstcollectie. Een prachtig hotel, met een schitterend zwembad. Maar dat was alleen voor de gasten natuurlijk.

Daarna reden we via Binyamina weer naar Kfar Saba, aten een hapje en gingen naar het openingsconcert van het muziekfestival in Kfar Saba. Met heel deftig gereserveerde plaatsen voor de Delftse delegatie. Een fantastische eerste dag.

En leuk om te weten is dat de zoon van Edmond de bouw van de Knesset gefinancierd heeft.

2.
Onze eerste volledige dag, zaterdag, was georganiseerd door ons gastgezin. Vanwege ons drukke schema van de rest van de week was het voorstel vroeg opstaan om zoveel mogelijk te kunnen bezichtigen op onze vrije zaterdag. De wekker stond om 6:30 uur, het ontbijt om 7:00 uur en vóór 7:30 uur zaten we in de auto richting Zihron Ya'akov. Dit is een van de eerste settlements, ontstaan doordat een rijke Baron uit Europa gronden in Israël kocht voor de Joodse gemeenschap om dorpen en steden te creëren. Ook werd geholpen met ondersteuning voor industrie en economische ontwikkeling door zijn kennis uit Europa en zijn bedrijven te delen met de lokale gemeenschap.

Vlakbij gaan we naar een prachtig park. Dit park is de begraafplek van de rijke Baron De Rothschild, die heel veel betekend heeft voor Israël en de Joodse gemeenschap. Na zijn overlijden was zijn wens om begraven te worden in Israël, maar het was onduidelijk waar. Voor hem is toen deze plek gemaakt. Een gigantisch park met botanische tuinen, allerlei bijzondere bomen en planten. Je kan hier lekker rondwandelen en ook urenlang hiken. Veel families komen zaterdags buiten het park picknicken en bbq-en en genieten van de mooie omgeving en het lekkere weer. Ons gastgezin weet heel veel over alles en nog wat te vertellen en laten met trots de mooie tuinen, steden en geschiedenis van hun land zien.

Hierna rijden we verder naar Haifa, een van de grote steden waar het geloof gemixt samenleeft. Zo zijn er moskeeën en synagogen. We bekijken een Duitse wijk, waar vroeger een kolonie gearriveerd was. En vanaf hier heb je al een prachtig uitzicht op de attractie van Haifa, de Bahá'í tuinen, gemaakt door een afsplitsing van moslims uit Iran. De tuin is spectaculair om te zien. Jammer genoeg was het die dag gesloten om het te kunnen bezichtigen. Hiervandaan wandelden we naar een Arabische markt, op zoek naar de beste plek om wat falafel te proeven.

Vervolgens rijden we naar de top van Haifa. Hier hebben we een prachtig uitzicht vanaf de bovenkant op de tuin, over de haven, de rest van Haifa en de zee natuurlijk. Hier rijden we verder naar wat Arabische dorpjes. Hier zijn veel Arabische wijken waar we rond 15:00 uur eindelijk gaan zitten om lekker te lunchen. Heerlijke humus, salades en lekkere shis kebab. We eten natuurlijk veel meer dan nodig is.

Dan rijden we terug maar Kfar Saba, zodat we nog even kunnen uitrusten voor het avondprogramma: opening van het Music Festival. Samen met de deelnemers aan de uitwisseling én de gastgezinnen kunnen wij dit feestelijk moment bijwonen. Om 20:00 uur zijn we bij het theater waar we in de hal worden ontvangen door een groep Arabische jonge kinderen van een orkest in de buurt. Mooie muziek met speciale typische instrumenten en mooi Arabisch gezang.

Vervolgens gaan we de zaal in waar voor de groep heel fijn twee rijen zijn gereserveerd. We zien meerdere big bands, met gastartiesten die erg talentvol solo's van piano, trompet en viool laten horen. Op een mooi nummer wordt ook ballet gedanst door een trio. En het laatste gedeelte wordt er ook gezongen door twee zangers. Om 23:30 uur is het afgelopen. En om 24:00 uur liggen we in bed, vermoeid maar voldaan door dit prachtige dag- en avondprogramma.

Het was een lange dag, heel veel gezien en geleerd. Israël is heel interessant en ook heel lastig met al die actieve religies.