2012 tentoonstelling Just visitors

Six Delft artists in Israel
In expositieruimte 38CC aan de Hooikade tonen zes Delftse kunstenaars deze zomer kunstwerken die zijn ontstaan naar aanleiding van hun reis naar Israël vorig jaar.

In Kfar Saba, partnerstad van Delft in Israël, was in het najaar van 2011 een expositie te zien met werk van een groep Delftse kunstenaars. Nadat enkele jaren geleden Israëlische kunstenaars in Delft hadden geëxposeerd kwam de vraag uit Israël voor een tegenbezoek en tentoonstelling. Op initiatief van de gemeente Delft selecteerde een speciale commissie een zestal Delftse kunstenaars voor de tentoonstelling: Laura Bakker, Willem van den Hoed, Coen de Jong, Erik van Katwijk, Maaiky Silos en Gonny Stuut.

De kunstenaars gingen mee met de uitwisselingsreis van Stichting Delft- Kfar Saba en konden zo aanwezig zijn op de druk bezochte opening van de expositie op 31 oktober 2011. Tijdens hun verblijf in Israël werden vele indrukken opgedaan die, terug in Nederland, door de kunstenaars werden verwerkt in nieuwe werken. Met dit nieuwe werk is nu in 38CC een bijzondere en diverse zomertentoonstelling samengesteld.

Sieradenmaakster Laura Bakker liet zich inspireren door het indrukwekkende bezoek aan Yad Vashem, de gedenkplaats voor Holocaust slachtoffers en maakte een serie met koperdraad versierde tekeningen.

Het fenomeen grens is een van de basisingrediënten in het werk van Willem van den Hoed. De grens om Israël kent vele verschijningsvormen en materialiteiten en dat gebruikte Van den Hoed in een kleine serie tekeningen die geconcipieerd werden tijdens de busreis naar Jeruzalem en het bezoek aan de Knesset.

In de fotowerken van Coen de Jong vinden we deze grens terug in de vorm van de omstreden scheidingsmuur tussen Israël en de bezette gebieden. Ook liet de Jong zich inspireren door de religies en de vanzelfsprekende rol van het leger in het leven van opgroeiende jongeren.

De religieuze opvatting dat de aartsengel Gabriël je verlaat op je zevenentwintigste jaar en je ervoor het eerst alleen voor staat is het uitgangspunt voor het project '27' Twenty Seven van Maaiky Silos.

Erik van Katwijk, die in Israël woonde, zag vrienden en bekenden na ruim dertig jaar terug en maakte dit weerzien tot uitgangspunt van een vloersculptuur van gezaagd spaanplaat. Het werk is een soort persoonsarchief in de vorm van de kaart van Israël.

Ook Gonny Stuut heeft een verleden met Israël en liet zich na een eerder serie 'koppen' nu inspireren door de bijzondere Bauhaus architectuur in Tel Aviv. Ze zette details van de gebouwen en de reflecties van het bijzondere licht met broeierige kleuren en grove verfstreken op het doek.

Op zondagmiddag 2 september om 15:00 uur wordt de tentoonstelling in aanwezigheid van burgemeester Bas Verkerk feestelijk afgesloten.